sustainability 04.shopping

O udržitelné módě už jsem pár článků napsala, ale až teď se dostávám k té nejčastěji pokládané otázce. Kde pořídit udržitelné oblečení? Jak jsem už naznačila v článku o minimalizování množství oblečení ve vašem šatníku, tou nejdůležitější změnou není nakupovat jinde, ale nakupovat méně.

Udržitelných značek oblečení je poměrně hodně a každá vidí problém fast fashion z trochu jiného úhlu pohledu. Některé značky se zaměřují na použitý materiál a nabízejí oblečení z organické bavlny, bambusu, konopí nebo využívají umělá vlákna vyrobena z recyklovaných PET lahví. Další značky se chtějí vyhnout dopravě oblečení, která je velkou ekologickou zátěží, a proto vyrábí oblečení v ČR, nebo aspoň v Evropě. Jiné značky považují za hlavní problém neetický způsob produkce fast fashion, takže buď nechávají šít oblečení v certifikovaných továrnách v zahraničí, nebo přímo v Česku. Podle mě je každej způsob produkce sustainable fashion užitečnej, ale dlouhodobě mám nejradši second-handy (nebo obchody založené na oblečení z druhé ruky), jelikož využívat oblečení podruhé neškodí nikomu. A je to nejlevnější.

Z poměrně široký nabídky udržitelných značek (hledejte na greenglasses) jsem vybrala několik mých oblíbenců.
↓↓↓ (pod fotkou)



1 certifikované značky
― Bohempia: česká značka basic oblečení a bot vyrobených z konopného vlákna
― Etikbutik: český e-shop se zahraničními sustainable značkami (cenově dostupná basic trička a mikiny, veganský boty a nově i matt&nat)
― Nila: pražský obchod (a e-shop) s udržitelnými značkami oblečení, kosmetiky i věcí do domácnosti se super blogem, kde se o udržitelnosti dozvíte všechno
Urbanlux prodává několik mých oblíbených sustainable značek ― veganský kabelky Matt&Nat miluju, mám čtyři a jsou fakt perfektní, TOMS se tolik neproslavil způsobem, jako účelem výroby bot. Za každý prodaný pár bot totiž TOMS dává jeden pár dětem, které je potřebují.
― na Freshlabels je spousta sustainable kousků (stačí hledat zelenou značku u produktů) – od sustainable kolekce Komono – přes čepice Patagonia – po mé milované re-kanken batohy
― i ZOOT nabízí nezávislé designery, udržitelné batohy Ucon a samozřejmě celé DOBRO. 

2 second handy
― winwin love: minimalistický oblečení z druhé ruky (bohužel už není v Míšeňské 10, ale online pokračuje a je super)
― 1981: mladší brácha winwin love – opět 2nd hand, online.
― Recycle with Love je trochu divnosvět, ale občas se svetr nebo kabát podaří
― na vinted je všechno! (ano, je tam toho milion, ale když vyhledáváte např. podle značek nebo konkrétní kategorie+barvy+velikosti, tak najdete poklady)
― kamenný sekáče (v Hradci Králové určitě hrabák za Ternem a nebo občasný sekáče na Střeláku, v Chlumci n. C. sekáč vše za 30,-, v Praze občas něco v Textil House, ale obecně věřím, že je lepší vydat se do menšího města, kde všechno nejlepší zůstává.:))

3 český design
― máme spoustu super českých designerů spolčených v: koncept storyLocal LabelsMOLO7CLAFKurator,... sice se někteří z nich k udržitelnosti nevyjadřují, ale už jen to malý množství, ve kterým své výrobky produkují, je udržitelný
― sustainable české designerky: la femme mimiĽubica Skalská, Jakoby

4 markety
Obcházet Prahu a malé obchody s udržitelnými produkty vyžaduje dost volného času, a proto jsou tu markety, které shromažďují spoustu značek na jednom místě. Každý pátek + sobota: Mint, Vánoční Slou v půli prosince.

Uff, abych to teda shrnula. Chápu, že jednou za čas něco novýho na sebe potřebujeme. Pokud to mají být boty, co vydrží, můžou být z Etikbutiku nebo z Nily. Když chci jen oživit černobílý šatník, mrknu do sekáče. Pokud potřebuju novej svetr, protože starej žmolkuje, pořídím si odžmolkovač.  A příště kvalitnější kus. A když mají džíny díru, dám na ně nášivku.

Napište mi, který značky se vám líbí a kde nakupujete vy.

6 komentářů:

  1. Přesně takový článek jsem potřebovala. Když ale sháním černé džíny, tak jako na potvoru v žádném sekáči žádné najít nemůžu. Strašně se mi líbí stránka EtikButik! Jako student si ale dražší kousek můžu dovolit jednou, dvakrát do roka, takže stále je pro mě nejdostupnější sustainable móda právě ta sekáčová! Strašně jsem si oblíbila tvojí sustainable fashion sérii článků xx

    OdpovědětVymazat
  2. Supr článek. Cityfoklore, Winwin, Youngprimitive, sekáče, vinted..)

    OdpovědětVymazat
  3. To je naprosto super článek, který si hned ukládám do záložek, abych nezapomněla, kam všude můžu zajít. :) Já mám nejraději prostě sekáče!
    Young, wild and free

    OdpovědětVymazat
  4. To je tedy opravdu moc zajímavý outfit. Třeba já jsem si nedávno pořizovala také takový nový outfit na této stránce zde a mám z něho opravdu velikánskou radost... Hlavně je to ze sekáče, což mi imponuje daleko více než ty fastfashion obchody, kterých je tu až moc :)

    OdpovědětVymazat
  5. Anonymní7/6/22 09:17

    Doma mám taky jedny tenisky od Toms, ta značka mě fakt baví, co se týče vize a designu, ale zase třeba co se týče chůze a pohodlí, tak mi sedí více boty od New Balance.

    OdpovědětVymazat

♥♥♥